آخرین عناوین

دوشنبه 17 بهمن 1401-13:7 کد خبر:115929

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل هشدار داد:

مازندران روی کمربند دیابت کودکان

خودنمایی رویِ دیگر افزایش بیماری‌ در دیابت کودکان نمودار شده و آمارهای ارائه شده از سوی مسئولان بیانگر افزایش ابتلا خردسالان و نوجوانان به این بیماری است.


به گزارش خزرتیترخبر، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل با اشاره به اینکه دیابت نوع یک بیشتر در کودکان و نوع ۲ آن بیشتر در بزرگسالان دیده می شود، گفت: دیابت نوع یک ۱۰% کل دیابت را شامل می شود، ولی شایعترین نوع دیابت در کودکان است و بیشتر در سنین ۱۵-۷ سالگی دیده می شود ولی در ۲ طیف سنی ۷-۵ سالگی و دوره بلوغ، بیشترین احتمال بروز را دارد.

براساس این گزارش، این فوق تخصص غدد و متابولیسم کودکان دانشگاه علوم پزشکی بابل افزود: آمارها نشان می دهد ۱۵میلیون نفر در دنیا مبتلا به دیابت نوع یک هستند و سالانه ۱۵ هزار مورد جدید از دیابت نوع یک در دنیا تشخیص داده می شوند.

مرتضی علیجانپور ادامه داد : علت بوجود آمدن این نوع دیابت، ظهور پادتن های خاصی در بدن هست که از مدت ها قبل بصورت آهسته و تدریجی افزایش یافته و سبب تخریب سلول های بتا در غده لوزالمعده می شوند (این سلول ها وظیفه ترشح انسولین در بدن را به عهده دارند).

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت : وقتی میزان تخریب این سلول ها بطور متوسط به ۹۰% می‌رسد، افزایش ناگهانی قندخون و در نتیجه علائم بالینی دیابت آشکار می شود.

وی با اشاره به اینکه علل بروز این پادتن ها شامل فاکتورهای ژنتیکی و عوامل محیطی هستند، گفت : از عوامل محیطی می توان عفونت های ویروسی (مانندعفونت سرخجه مادرزادی، ویروس های گوارشی و اوریون)، تماس با حشره کش ها و نیز تماس زودرس شیرخوار با پروتئین شیرگاو (یعنی قطع زودرس تغذیه با شیرمادر در شیرخواران) و استرس های سایکولوژیک را نام برد.

این پزشک متخصص گفت: تشخیص دیابت در کودکان با اندازه گیری قندخون است و در صورتیکه قند خون ناشتا بالای mg/dl ۱۲۶ و یا قند ۲ ساعت بعد از غذا بالای mg/dl ۲۰۰ باشد کودک مبتلا به دیابت نوع یک تلقی می شود که در این زمان معمولاً با علائم بالینی دیابت از جمله پرادراری، پرنوشی، کاهش وزن و شب ادراری همراه خواهد بود.

علیجانپور ادامه داد: در صورت بی توجهی توجه به این علائم و تشخیص به موقع دیابت، می تواند منجر به پیشرفت بیماری و بروز مرحله خطرناکی از دیابت بنام کتواسیدوز دیابتی (DKA) شود که با کاهش سطح هوشیاری و حتی کما همراه می شود.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی بابل ادامه داد: در هر کودکی که دچار پرادراری، پرنوشی و کاهش وزن به طور ناگهانی شد باید به فکر بیماری دیابت بود و به سرعت آزمایش قندخون انجام داد.

وی افزود: بعد از تشخیص دیابت براساس آزمایش قندخون، کودک باید در بیمارستان کودکان بستری گردد تا درمان دیابت جهت کودک شروع شود.

این پزشک بیان داشت: در زمان حاضر درمان اصلی دیابت نوع یک، جایگزینی انسولین هست ویکی از درمان های مناسب، استفاده از انسولین های قلمی می باشد که به صورت انسولین های سریع الاثر و طولانی اثر موجود است و جهت کنترل قند خون استفاده می شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل ادامه داد: نکته مهم در درمان کودکان مبتلا به دیابت نوع یک این است که از اعمال رژیم تغذیه ای سخت پرهیز شود، چرا که کودکان در حال رشد هستند و اعمال رژیم سخت می تواند سبب اختلال رشد در این بیماران و نیز عصبی شدن آنها شود که بالطبع کنترل دیابت را نیز سخت تر می کند.

وی گفت: والدین و کودکان مبتلا به دیابت یاد می گیرند که براساس میزان مصرف کربوهیدرات های غذایی و محاسبه میزان قند موجود در غذاهای مصرفی (یعنی وعده های اصلی و میان وعده ها) و تزریق انسولین مربوطه، قند خون را در محدوده قابل قبول نگهدارند.

به گزارش خزرتیترخبر، فوق تخصص غدد و متابولیسم کودکان دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت : خوشبختانه عوارض ناشی از دیابت نوع یک به نسبت دیابت بزرگسالان کم بوده و ظهور آن طولانی مدت است، لذا در صورت رعایت دستورات تغذیه ای و تزریق به موقع و دقیق انسولین، کودکان دیابتی می توانند زندگی نرمالی را داشته باشند و در جنبه های مختلف زندگی اعم از تحصیل و ورزش، فرد موفقی برای جامعه باشند./ایرنا

🆔@khazartitrekhabar
🌐Khazartitrekhabar.ir

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :