آخرین عناوین

سه شنبه 29 آذر 1401-22:27 کد خبر:113938

خبرگزاری مهر گزارش می دهد:

خط و نشان گازی ها در مازندران/ شهرهایی که با تریلر گرم می شود

رکوردزنی مصرف گاز و سوخت در آستانه فصل زمستان در مازندران سبب شده تا دستگاه‌های خدمات رسان دست به کار شده و به مشترکان پرمصرف هشدار دهند.


خزرتیترخبر: طی روزهای گذشته مصرف گاز در مازندران به حدود ۴۰ میلیون مترمکعب رسیده و مصرف بالای سوخت دغدغه تأمین کنندگان انرژی را بیشتر کرده است، رعایت نکردن الگوی مصرف به ویژه بین ادارات و بهینه سازی نشدن سوخت موتورخانه‌ها، دلیل اصلی مصرف سوخت در استان مازندران به شمار می‌رود.

طی روزهای گذشته بسیاری از مشترکان پرمصرف با اخطارهای شرکت گاز روبرو شدند که در آن درج شده است: «مصرف برق اشتراک جنابعالی بیش از مقدار الگوی مصرف تعیین شده برای هر دوره در ایام سرد سال است، لذا با توجه به شروع فصل سرما و افزایش مصرف برق و گاز و به منظور حفظ پایداری شبکه برق و جلوگیری از بروز هرگونه خاموشی احتمالی نسبت به مدیریت و کاهش مصرف انرژی تا پایان زمستان همکاری داشته باشید».

همچنین تعرفه گاز همزمان با اول آذرماه با تغییراتی روبرو شد و مشترکان پرمصرف مجبور به پرداخت هزینه‌های اضافی خواهند بود.

کجوری‌ها با تریلر گرم می‌شوند

یک شهروند بخش کجور مازندران با اشاره به اینکه هنوز شهرهای این بخش به گاز سراسری متصل نشده است، گفت: در حال حاضر گاز خانه‌ها از طریق ایستگاه‌های سی ان جی که سوخت آن با تریلی به محل ایستگاه حمل شده، تأمین می‌شود و همزمان با فصل سرما گاه شاهد ناپایداری گاز و افت فشار آن هستیم.

علی جعفری تسریع در اجرای پروژه گازرسانی را خواست اهالی شهرها و روستاهای کجور بیان کرد و گفت: انتقال سوخت با کشنده‌های تریلی به ایستگاه‌ها و تردد آن در جاده ناایمن منطقه، مشکلاتی را برای مردم و رهگذاران ایجاد می‌کند.

برخی از مشترکان مازندران که طی روزهای اخیر با اخطارهای دستگاه‌های خدمات رسان از جمله گاز روبرو شده‌اند، تجدید نظر در تعرفه و گازبها را با توجه به سرمای منطقه لازم دانستند، محمدی یک شهروند میاندرودی با بیان اینکه شدت سرمای هوا طی هفته گذشته، مصرف انرژی را افزایش داده است، گفت: وضعیت بافت و اقلیم مازندران متفاوت از سایر مناطق است و باید در تعرفه‌ها بازنگری شود.

وی در یک واحد صنعتی در شهرستان مشغول کار است، افزود: متأسفانه دستگاه‌های خدمات رسان همزمان با افزایش مصرف به سراغ صنعت و بخش‌های غیرخانگی می‌روند و این مسئله سبب خاموشی تولید و بیکاری کارگران می‌شود.

سهمیه‌های سوخت ناکافی است

همچنین جمعی از روستاییان ساکن در روستاهای فاقد گاز استان با اشاره به کم بودن میزان سهمیه نفت سفید، خواستار افزایش میزان سهمیه نفت و گاز مایع شدند و به اعتقاد آنها سهمیه‌های در نظر گرفته شده در این بخش متناسب با وضعیت مناطق و سرمای هوا نیست.

در عین حال مدیرعامل شرکت گاز مازندران با اشاره به وجود دو میلیون مشترک در استان، شمار مشترکان صنعتی را دو هزار و ۵۰۰ مشترک عمده ذکر کرد و گفت: ۹۹.۹ درصد شهرهای استان از مجموع ۶۲ شهر گازرسانی شدند.

قاسم مایلی رستمی با بیان اینکه تاکنون دو هزار و ۶۰۰ روستای استان گازرسانی شدند، افزود: طی دو سال آینده مابقی روستاها در استان گازرسانی می‌شود.

وی با عنوان اینکه در سال جاری دو هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان برای اجرای پروژه‌های گازرسانی، شبکه‌های توزیع، ایستگاه‌ها و حریم گاز در استان هزینه شده است، افزود: امسال ۵۷ هزار مشترک خانگی و ۳۰۰ مشترک صنعتی در استان افزوده و ۲۰ هزار علمک نیز نصب شده است.

وی از هزینه کرد ۸۰۰ میلیارد تومانی برای اجرای طرح‌ها از جمله خط تغذیه در مناطق محروم استان اشاره کرد و درباره افزایش تعرفه گاز نیز گفت: هزینه اشتراک پذیری و تعرفه گاز چندسالی افزایش نیافته است و در حال حاضر از مشترکان ۲۲۰ هزار تومان وجه برای نصب کنتور دریافت می‌کنیم درحالی هزینه این بخش ۱.۵ میلیون تومان است و گاه برای گازرسانی به هر خانوار تا ۴۵ میلیون تومان هزینه می‌کنیم.

افزایش گازبهای مشترکان از آذرماه

مدیرعامل شرکت گاز مازندران با اشاره به افزایش گازبها از آذرماه گفت: گاز بهای سه پله و دهک اول افزایش قیمت وجود ندارد و برای مشترکانی که زیر ۳۲۵ مترمکعب مصرف می‌کنند، نرخ گاز به ازای هر مترمکعب بین ۴۰ تا ۱۰۰ تومان محاسبه می‌شود اما وقتی مصرف از ۳۲۵ مترمکعب افزایش یابد تعرفه گاز بین پله‌های سوم تا ششم ۳۰ درصد و پله‌های هفتم تا دهم ۵۰ درصد افزوده می‌شود و برای دهک‌های ۱۱ و ۱۲ تعرفه گاز برای هر مترمکعب بین پنج هزار تومان تا شش هزار تومان محاسبه می‌شود.

مایلی رستمی با اظهار اینکه ارزانی گاز مصرف را افزایش داده است، گفت: شرکت گاز برای هر مترمکعب پنچ تا شش هزار تومان هزینه می‌کند و شاهد عدم رعایت الگوی مصرف در بین مشترکان و ادارات هستیم.

وی مصرف بی رویه را از جمله دلایل افزایش دانست و گفت: مصرف گاز از ۲۰ میلیون مترمکعب به ۴۰ میلیون مترمکعب رسیده است و اگر همکاری لازم صورت نگیرد دچار نگرانی می‌شویم.

مدیرعامل گاز مازندران دمای رفاه را بین ۱۸ تا ۲۲ درجه ذکر کرد و گفت: این در حالی که در برخی ادارات دمای اتاق‌ها بین ۲۸ تا ۳۰ درصد بوده و این ناشی از فرهنگ سازی نشدن مصرف سوخت و انرژی است.

وی استاندارد نبودن موتورخانه را از جمله دغدغه‌ها بیان کرد و گفت: برای هوشمندسازی موتورخانه‌ها ۴۶ میلیارد تومان طی سه سال اعتبار در نظر گرفته شد و تاکنون هزار نفر در طرح بهسازی ثبت نام کردند که ۱۸۰ موتورخانه کاملاً رایگان بهینه سازی شده است.

اداراتی که اندازه یک روستا گاز مصرف می کنند

رعایت نشدن الگوی مصرف گاز در ادارات و هدررفت و مصرف بی رویه سوخت سبب شده که گاه مصرف گاز ادارات معادل گاز یک روستای ۱۰۰ تا ۲۰۰ نفره باشد از این رو فرهنگ سازی در مصرف سوخت باید از ادارات کلید زده شود.

سبحان رجب پور مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی مازندران با بیان اینکه در مناطق بالادست به دلیل نبود گاز خدمات رسانی می‌کنیم، افزود: ۱۵ هزار مشترک نفت سفید خانگی در استان وجود دارد که هشت هزار مشترک خوش نشین و فصلی و مابقی مشترکان ساکن دائم روستاها هستند.

وی با اظهار اینکه سوخت طبق سهمیه به مشترکان داده می‌شود، گفت: به طور متوسط سالانه دو هزار و ۵۰۰ لیتر نفت سفید به مشترکان داده می‌شود و مردم نگرانی بابت تأمین سوخت نداشته باشند.

سرمای هوا، بهینه سازی نشدن موتورخانه‌ها و مصرف بی رویه سوخت در ادارات و بخش صنعتی و خانگی سبب شده تا تراز انرژی در استان مازندران دستخوش تغییراتی شود و بی توجهی به الگوی مصرف، زمستان پیش رو را سخت و دشوار خواهد کرد./مهر

🆔@khazartitrekhabar
🌐Khazartitrekhabar.ir

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :