آخرین عناوین

يکشنبه 27 آذر 1401-9:4 کد خبر:113855

خبرگزاری مهر گزارش می دهد:

چشمک پسته و آجیل «چله شو» به پرتقال و برنج

روند روبه رشد قیمت اقلام و اجناس در سایه ضعف نظارت ها شب یلدا و چله شوی پیش رو را گران و لوکس کرده است.


خزرتیترخبر: قیمت هر کیلو پسته ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان است که یک کارگر باید برای خرید آن بیشتر دستمزد خود را هزینه کند، نرخ‌هایی که برق از سر می‌پراند و خاطره یلدا و شب نشینی طولانی‌ترین شب سال را از یاد می‌برد، هرچند طرح‌هایی برای کنترل بازار و اجناس اجرا شده اما نتیجه آن چندان ملموس و اثربخش نیست.

بازار ساری و غروب یکی از روزهای پاییزی چند شب مانده به یلدا کم رونق تر از قبل است، قیمت انواع آجیل و پسته آن قدر بالا است که نمی‌توان به فروشگاه‌هایش نزدیک شد، آجیل پذیرایی ۴۲۷ هزار تومان، آجیل شیرین ۴۰۲ هزار تومان، آجیل مغز خام ۴۵۹ هزار تومان، آجیل مغز سفارشی ۴۸۲ هزار تومان، آجیل مغز سنتی ۵۰۶ هزار تومان و آجیل مغز کچاپ ۵۴۷ هزار تومان قیمت دارد.

پسته‌های خندان هم با جیب کارگران و خانواده‌های کم درآمد چندان سازگاری ندارد، پسته احمد آقایی لوس خاک ۴۳۸ هزار تومان، پسته فندقی خام و شور ۳۹۴ هزار تومان، پسته اکبری دستچین ۶۳۷ هزار تومان قیمت دارند.

محمدی یک شهروند ساروی با بیان اینکه نرخ آجیل و پسته آنقدر بالا رفته که با حقوق کارمندی نمی‌توان آن را خرید، گفت: در شب یلدا با خرید میوه و نهایتاً چند هزار تومان تخمه سیاه این آئین را سپری خواهیم کرد.

طرح‌های نظارتی کارساز نیست

وی با بیان اینکه متأسفانه همزمان با شب یلدا و مناسبت‌های خاص به دلیل تقاضای مردم، نرخ اجناس بالاتر می‌رود، گفت: قیمت اجناس و کالاهای مختلف هر روز گران‌تر می‌شود و طرح‌های نظارتی چندان کارساز نبوده است.

وی برپایی نمایشگاه‌های فصلی و یا مناسبتی نظیر یلدا را برای حمایت از مصرف کنندگان امری لازم دانست.

به سمت بازار تره بار در شهرهای مختلف مازندران هم بروید شاهد افزایش چنددرصدی قیمت‌ها در آستانه شب یلدا خواهید بود، پرتقال‌هایی که باغداران به زحمت بین پنج تا شش هزار تومان در باغ فروخته بودند در بازار بین ۱۸ تا ۲۵ هزار تومان برچسب فروش خورده‌اند.

محدثه احمدی بانوی خانه دار رامسری با بیان اینکه گرانی اجناس فقط شامل آجیل و تنقلات نیست، گفت: قیمت میوه، مرغ، گوشت و ماهی نیز روند صعودی دارد و نرخ ماهی سفید بین ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار تومان رسیده است.

وی با بیان اینکه در گذشته شب‌های یلدا پختن سبزی پلو و ماهی، خرید تنقلاتی نظیر آجیل و پسته متداول بود، گفت: این سال‌ها به طرف این اقلام و کالاها نمی‌توان نزدیک شد و خرید آن بخش قابل توجهی از حقوق ماهانه خانوارها را از کف می‌برد.

وی با اظهار اینکه مسئولان فقط می‌گوید نظارت داریم، افزود: گشت زدن در بازار و دیدن قیمت اجناس و کالا حکایت دیگری دارد و نشان می‌دهد چندان نظارت‌ها مؤثر نبوده است.

یلدا به فکر نیازمندان باشیم

اجناس گران یا ارزان باشد یلدا در پیش است و بسیاری از خانوارهای کم درآمد و نیازمند، به دلیل تورم و گرانی تهیه این اقلام برایشان سخت است، آیت الله لائینی نماینده ولی فقیه در مازندران با تاکید بر اینکه در آستانه شب یلدا به فکر نیازمندان و افراد کم درآمد باشیم، گفت: یلدا از جشن‌های باستانی ما است و ضمن پرهیز از گناه و معصیت باید از افراد نیازمند و کم درآمد دستگیری کنیم.

وی افزود: افراد دارا و توانمند در هر محله به فکر همسایگان و نیازمندان باشند تا محرومان در شب یلدا شرمنده خانواده‌هایشان نباشند.

در آستانه شب یلدا طرح‌های نظارتی برای نظارت و کنترل بازار در سراسر استان شروع شده است تا با گرانی و گرانفروشی مقابله و برخورد شود.

مسیب موسوی معاون نظارت و بازرسی سازمان صمت مازندران با اشاره به آغاز طرح تشدید نظارت بر بازار شب یلدا اظهار داشت: در آستانه شب یلدا طرح تشدید نظارت بر بازار در دستور کار قرار گرفته است.

اجرای طرح‌های نظارتی برای ایجاد آرامش در بازار

وی تأمین کالای پرمصرف شامل آجیل و خشکبار، شیرینی جات و میوه را از اهداف طرح برشمرد و گفت: تمام تلاش بر این است که آرامش را در بازار فراهم کنیم.

وی ادامه داد: گشت‌های مشترک توسط دستگاه‌های ذیربط برای حفظ آرامش در بازار برگزار می‌شود و حفظ  تعادل، رعایت نرخ مصوب، نصب برچسب، ارائه کالای با کیفیت و فاکتور خرید از جمله مواردی است که در این طرح مدنظر قرار می‌گیرد.

موسوی با با اشاره برخی گرانی برخی اقلام به دلیل عرضه و تقاضا از مردم خواست تا تخلفات احتمالی را به ستاد خبری ۱۲۴ اطلاع رسانی داشته باشند و در کوتاه‌ترین زمان اقدام لازم برای برخورد با متخلفان صورت می‌گیرد.

وی گفت: محصولاتی نظیر هندانه، مرغ، سیب، انار، نارنگی، پسته، بادام هندی، زمینی، تخمه ژاپنی، بادام درختی و غیره در طرح نظارتی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

مازندرانی‌ها از دیرباز تاکنون شب یلدا را مهم و گرامی می‌دارند و سعی می‌کنند در چله شو به منزل بزرگ ‌ترها بروند و با دورهمی ها این شب را به سر کنند، خوردن خوراکی‌هایی نظیر انار، هندوانه و ازگیل از جاذبه‌های چله شو است.

گرانی پسته و آجیل شب یلدا در حالی است که محصولات کشاورزی مازندران نظیر پرتقال و برنج قیمت چندانی ندارند و باغداران و برنجکاران آن را به قیمت‌های ناچیزی به بنکداران و واسطه‌ها فروختند./مهر

🆔@khazartitrekhabar
🌐Khazartitrekhabar.ir

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :