آخرین عناوین

يکشنبه 1 آبان 1401-13:7 کد خبر:110676

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران خبر داد:

فقط ۳۰ درصد دانش آموزان واکسن زدند/واکسن گریزی مازنی ها در جدال زرد و آبی

کاهش محسوس دما و بی توجهی به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و همنشینی کرونا و آنفلوانزا شمار مبتلایان به بیماری‌های تنفسی را زیر سایه رنگ بندی زرد و آبی در مازندران جهشی کرده است.


به گزارش خزرتیترخبر، بازگشایی مدارس و افزایش جمعیت دانش آموزان در کلاس‌های درس بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی و ماسک نزدن از یک سو، کاهش دما و سرمای زود رس از سوی دیگر سبب شده تا آنفلوانزا به بیماری کووید -۱۹ افزوده شود و اقدام به یارگیری و بیماریابی بپردازند.

براساس این گزارش، آمارهای علوم پزشکی مازندران و بابل حکایت از افزایش قابل توجه شمار بیماران تنفسی در استان دارد و ابتلای دانش آموزان به این بیماری به دلیل ماسک نزدن و واکسن نزدن نگرانی‌ها را تشدید کرده است.

ولی یک دانش آموز ساروی با اظهار اینکه طی یک ماه گذشته فرزندم که در مقطع ابتدایی تحصیل می‌کند، دو بار مبتلا به بیماری شده و چند روز به مدرسه نرفته است، گفت: بیشتر دانش آموزان بدون ماسک به مدرسه می‌روند و این مسئله شیوع بیماری را تشدید کرده است.

حسینی با بیان اینکه خانواده‌ها باید فرزندانشان را ترغیب به ماسک زدن کنند، گفت: بی توجهی به این مسئله، روند ابتلای به بیماری بین کودکان را افزایش داده که جای نگرانی است.

بیش از ۵۳۸ هزار دانش آموز در چهار هزار مدرسه در مازندران تحصیل می‌کنند و تراکم بالای دانش آموزان در کلاس‌های درس و پایین بودن آمار تزریق واکسن‌ها کرونا، شیوع بیماری‌های تنفسی را بین این قشر تشدید کرده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه شمار بیماران بستری شده به دلیل مشکلات تنفسی رو به افزایش است، افزود: همچنین شمار بیماران سرپایی نیز رو به افزایش است.

ابتلای شش نفر به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت

عباس علیپور با اظهار اینکه بیماری کووید نسبت به هفته‌های قبل روند جهشی پیدا کرده است، اظهار داشت: این روند افزایشی نگران کننده است و میزان بروز به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر به شش نفر نسبت به هفته‌های قبل رسیده و افزایش یافته است.

وی درباره رنگ بندی‌های شهرستان با اظهار اینکه بیشتر شهرهای استان رنگ بندی زرد دارند، گفت: ۹ شهر تحت پوشش آبی و مابقی زرد هستند.

علیپور افزود: آنچه که ما را نگران می‌کند بروز بیماری بین کودکان بوده که به نسبت دیگر گروه‌ها بیشتر است و ورود به مدرسه و واکسن نزدن از جمله عوامل ازدیاد بیماری به شمار می‌رود.

معاون بهداشتی علوم پزشکی مازندران با اظهار اینکه پوشش واکسیناسیون بین کودکان و دانش آموزان خوب و مطلوب نیست، آن را در حد ۳۰ درصد اعلام کرد و گفت: واکسیناسیون و ماسک زدن بهترین راهکار برای جلوگیری از اپیدمی و گسترش بیماری است.

وی با تاکید بر این که زدن ماسک باید به عنوان یک فرهنگ تبدیل شود، گفت: با توجه به اینکه زدن ماسک بین بزرگسالان یک فرهنگ شده لازم است کودکان را نیز به این سمت سوق دهیم.

وی واکسن را در پیشگیری از بیماری کووید و آنفلوانزا مهم دانست و گفت: هرچند تعداد واکسن رایگان برای آنفلوانزا بسیار محدود است زیرا طبق سهمیه تزریق می‌شود و اولویت تزریق سالمندان و آسایشگاه جانبازان، همکاران بهداشتی و بیماران بستری شده است.

علیپور به مردم توصیه کرد تا نسبت به تهیه واکسن آنفلوانزا اقدام کنند و گفت: اگر افرادی همزمان به بیماری آنفلوانزا و کووید دچار شود خطر بستری آنها تا چهار برابر و احتمال بدحال شدن آنان تا شش برابر افزایش خواهد یافت.

۳۰ درصد دانش آموزان واکسن زدند

وی با اظهار اینکه بسیاری از دانش آموزان فرایند تزریق واکسن را کامل نکردند، افزود: فقط ۳۰ درصد دانش آموزان دو دوز را دریافت کردند و اکثر آنها واکسن نزدند در حالی واکسن حافظ ایمنی دانش آموزان خواهد بود.

کرونا به مدرسه  آمد/ واکسن گریزی مازنی ها در جدال زرد و آبی

وی با اشاره به افزایش جمعیت دانش آموزان در مدارس و کاهش محسوس دما خواستار توجه به موارد ایمنی و تهویه کلاس‌های درس در مدارس شد.

آمارها حکایت از افزایش شمار بیماران بستری شده کرونایی در مازندران را می‌دهد و دلیل اصلی آن عادی انگاری و بی توجهی به پروتکل‌های بهداشتی و از سرگیری دورهمی ها و برپایی تجمعات است.

فرهاد غلامی رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران به نگرانی‌های موجود درباره بیماری کووید و آنفلوانزا اشاره گرد و گفت: با توجه به شروع زودهنگام سرما در استان شاهد همزمانی دو بیماری در استان هستیم زیرا راه انتقال این بیماری‌ها از طریق تنفس است.

با توجه به شروع زودهنگام سرما در استان شاهد همزمانی دو بیماری در استان هستیم زیرا راه انتقال این بیماری‌ها از طریق تنفس است

وی با اشاره به اینکه تشخیص آنفلوانزا و کووید از طریق آزمایش ممکن است، گفت: احتمال آن وجود دارد که یک نفر همزمان به دو بیماری مبتلا شود و این مسئله شانس بستری و بدحال شدن را افزایش می‌دهد.

غلامی درباره کمبود واکسن آنفلوانزا نیز گفت: کمبودی در استان وجود ندارد.

وی از شناسایی ۲۲ بیمار تازه مبتلا به کرونا در استان خبر داد و مجموع بیماران بستری شده را در بیمارستان‌های تحت پوشش ۷۰ فر ذکر کرد و خواستار رعایت پروتکل‌های بهداشتی، استفاده از ماسک و واکسیناسیون شد.

به گزارش خزرتیترخبر، طی سه سال گذشته بیماری کرونا در مازندران قربانیان زیادی گرفت و عادی انگاری و بی توجهی‌ها شماری از مردم استان را درگیر این بیماری می‌کند از این رو رعایت پروتکل‌ها و تزریق واکسن بهترین شیوه و روش برای مهار بیماری مرموز کووید خواهد بود./شمال نیوز

🆔@khazartitrekhabar
🌐Khazartitrekhabar.ir

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :