آخرین عناوین

دوشنبه 18 مهر 1401-15:42 کد خبر:110423

ایرنا گزارش می دهد:

پشت پرده گرانی گوشت مرغ در مازندران/ دلالان بازار را برهم زدند

قیمت مرغ در مازندران طی روزهای اخیر حدود پنج تا ۱۵ هزار تومان در هر کیلوگرم افزایش یافته و مسئولان، فروشندگان و خریداران دلیل آن را جولان دلالان در این صنعت عنوان می‌کنند.


خزرتیترخبر: سازمان جهاد کشاورزی و همچنین استانداری مازندران در ماه های گذشته پس از اصلاح ارز ترجیحی و هدفمندی یارانه از سوی دولت سیزدهم به صورت مستمر تاکید داشتند که هرگونه افزایش قیمت اقلام غذایی در استان با نظارت ستاد تنظیم بازار خواهد بود و از سوی دیگر آنان وعده دادند که اقلام غذایی متنوع با نشان‌های مختلف در بازار استان موجود خواهد بود، همچنین کارگروه ستاد تنظیم بازار استان با توجه به تامین اقلام غذایی و فراوانی کالاهای اساسی از اقشار مردم خواست از انجام رفتار هیجانی برای خرید اقلام اساسی خودداری کنند و براساس نیاز هفتگی یا ماهانه خود مواد غذایی تهیه کنند.

با این وجود بازدید و بررسی میدانی روز دوشنبه هجدهم مهرماه خبرنگاران ما از بازار اقلام غذایی مازندران و فروشگاه خُرد و زنجیره‌ای نقاط مختلف استان نشان می‌دهد که ستاد تنظیم بازار استان در تحقق وعده خود در توزیع و فراوانی کالاهای اساسی و همچنین نظم در بخش توزیع کالا با وجود برخی کم و کاستی‌ها اما تاحدودی موفق عمل کرده است.

اما آنچه که بیش از هرچیزی در مشاهدات میدانی خبرنگاران ما ملموس بود و باعث نگرانی متصدیان فروشگاه‌ها به ویژه مرغ فروشان و خریداران گوشت مرغ شده است ،افزایش قیمت پنج تا ۱۵ هزار تومانی و بالاتر از نرخ مصوب ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان گوشت مرغ به ازای یک کیلو گرم است.

پیگیری ها از مسئولان مربوطه نشان می دهد که با وجود آنکه روزانه ۲۵۰ تا ۳۰۰ تن میزان مصرف مرغ در بازار مازندران است اما در هر ۲۴ ساعت  حدود یک هزار تن گوشت مرغ از درب کشتارگاه‌ها به فروشگاه های مختلف استان توزیع می شود و به هیچ عنوان کمبود عرضه دلیل افزایش قیمت مرغ متصور نیست.

از سوی دیگر باوجود آنکه مرغدار به موقع مرغ زنده را به کشتارگاه تحویل می دهد و کشتارگاه ها هم بعد از مراحل بسته بندی طبق زمانبندی مشخص این قلم غذایی را به فروشگاه ها تحویل می دهند اما برخی از سودجویان و دلالان با رخنه در این صنعت این قلم غذایی را با قیمت غیرواقعی به فروش می رسانند.

طی روزهای اخیر التهاب در بازار مرغ مازندران به اوج رسید و مسئولان و فروشندگان قاطعانه دلال‌ها را در این مسئله دخیل می‌دانند و مردم هم ضعف در نظارت‌ها و بازرسی ها از بازار عرضه و تقاضا را دلیل این مسئله قلمداد می‌کنند.

قیمت مرغ در هفته جاری بین ۶۷ تا ۶۸ هزار تومان در شهرهای مختلف از جمله ساری گزارش شده و التهاب در این بازار دست مصرف کننده را از مرغ کوتاه کرده است، سایر فرآورده‌های مرغ از جمله ران ۷۲ هزار تومان، بال ۷۸ هزار تومان در بازار مرغ به فروش می‌رسد.

قیمت کاذب گوشت مرغ و گلایه مردم و فروشندگان

گرانی مرغ در همه جای مازندران وجود دارد و مختص این شهر و آن شهر نیست، یک کارمند که مشغول خرید از مرغ در فروشگاهی در آمل بود با بیان این که، نرخ مصوب مرغ طبق آخرین رقم اعلامی ستاد تنظیم بازار کشور و استان ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان است، گفت: مرغ با قیمت مصوب را در بازار و فروشگاه‌ها نمی‌توان تهیه کرد.

وی که خود را محمدرضا اسدبیگی معرفی کرد، نرخ روز مرغ را در فروشگاه‌های آمل بین ۶۷ تا ۶۸ هزار تومان اعلام کرد و گفت: ثبات قیمتی وجود ندارد و هر لحظه نرخ‌ها جابجا می‌شود.

یک بانوی ساروی که مشغول خرید مرغ از فروشگاهی در بازار نرگسیه بود، با تاکید بر این که انتظار داشتیم با اصلاح قیمت‌ها، فرایند قیمت‌ها به نفع مصرف کننده باشد، گفت: هر روز نرخ‌ها جابجا و هر ماه تعداد مرغ در سبد خانوارها کاسته می‌شود.

وی جولان دلالان را دلیل گرانی‌های گوشت مرغ بیان کرد و گفت: طی ماه‌های قبل ماهانه سه تا چهار مرغ خریداری می‌کردیم که اکنون به کمتر از این میزان رسیده زیرا قیمت‌ها افزایش یافته است.

 

این بانو با بیان اینکه این گرانی سبب شده تا دست ما از اقلام کوتاه شود، خواستار نظارت بیشتر مسئولان امر شد و گفت: مرغ در برخی روزها به مرز ۷۰ هزار تومان می‌رسد و این سبب شده که حتی نتوانیم فرآورده‌های مرغ نظیر سنگدان و جگر خریداری کنیم.

فروشنده‌ها هم روایت خودشان را از گرانی در بازار آشفته مرغ دارند و معتقدند عرضه مرغ به آنها بالاتر از نرخ مصوب است و دلال‌ها در این زمینه نقش بازی می‌کنند، محمد جلالی یک فروشنده مرغ در ساری با اشاره به اینکه نرخ مرغ ثبات ندارد، گفت: مرغ تا در فروشگاه برسد بیش از قیمت تمام شده هزینه دربردارد و نمی‌دانیم چه قیمتی به مشتری عرضه کنیم.

وی با اشاره به هزینه‌های سرسام آور حمل و نقل گفت: ما فروشندگان خرد نیز از کار مرغداری‌ها و واسطه ها سر در نمی‌آوریم و قیمت ثابتی به ما اعلام نمی‌شود.

این فروشنده با اظهار این‌که بازرسان در کنار آنکه فروشندگان خرد را باید رصد کنند، نظارت را از بالا و مرغداری‌ها تشدید کنند تا قیمت مرغ بی ضابطه افزایش نیابد، گفت که وقتی مرغ را به قیمت ۶۲ تا ۶۴ هزار تومان خریداری می‌کنیم، چقدر باید به مردم بفروشیم،مطمئنا  واسطه گری سبب افزایش قیمت‌ها شده است.

افزایش قیمت گوشت مرغ ممنوع

در کنار موضوعات مطرح شده معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان این که، بعد از سیاست های اقتصادی جدید دولت که در اواسط ماه اردیبهشت امسال انجام شد تاکنون هیچگونه افزایش قیمتی در گوشت مرغ نداشتیم و این قلم غذایی کشتار روز باید با همان نرخ مصوب ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان به ازای یک کیلوگرم به مشتریان به فروش برسد.

سید محمد جعفری ادامه داد: قیمت مرغ منجمد در مازندران برای مصرف کننده ۴۸ هزار تومان است و به هیچ عنوان در این وادی جولان دلالان را نمی پذیریم و به طور حتم افرادی که حتی هزار تومان قیمت گوشت مرغ را بالا می برند این کارشان غیرقانونی است.

جعفری با رد شایعه کاهش جوجه ریزی در استان و کاهش عرضه گوشت مرغ در بازار و در ورای آن افزایش قیمت این قلم غذایی، گفت: در ۶ ماهه اول امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته میزان جوجه ریزی در مازندران هفت میلیون قطعه بیشتر بود.

معاون سازمان جهاد کشاورزی مازندران اضافه کرد: روزانه حدود یک هزار تن گوشت مرغ در کشتارگاه های استان بسته بندی می شود و نیاز روزانه مازندران هم به این قلم غذایی روزانه ۲۵۰ تا ۳۰۰ تن است که به طور حتم ما کمبودی را که منجر به افزایش قیمت شود، حس نمی کنیم.

وی تصریح کرد: یقینا برخی دلالان که تنها به منفعت شخصی خود می‌اندیشند درصدد سوءاستفاده از وضعیت کنونی بازار بی ثبات استان هستند و با شگردهای مختلف درصدد ایجاد نارضایتی در بین مردم هستند.

جعفری اضافه کرد: در زمان حاضر میزان توزیع مرغ در بازار استان براساس نیاز بازار و تقاضا در دست انجام است و فرمانداران شهرستان‌ها به عنوان رئیس تنظیم بازار هر منطقه به صورت شبانه روزی بر نحوه فروش این قلم غذایی برای فروش با ضابطه و نرخ مصوب ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان کشتار روز نظارت خواهند داشت.

معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی مازندران اضافه کرد: در کنار بازرسی‌های موردی و مستمر از بازار عرضه و تقاضای مازندران و حضور بازرسان اداره کل تعزیرات و سازمان های صمت و جهاد کشاورزی، شهروندان هرگونه گرانی و فروش گوش مرغ در بازار استان را به سامانه ۱۲۴ گزارش دهند.

وی اضافه کرد: اکنون رصد از بازار عرضه و تقاضای استان با افزایش بازرسی ها چشمگیر شده و بازرسان تعزیرات در صورت مشاهده هرگونه تخلف و گرانفروشی، با فروشندگان گران فروش برخورد قاطع خواهند داشت.

روند مطلوب توزیع گوشت مرغ در مازندران

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مازندران روند تامین و توزیع کالاهای اساسی از جمله گوشت مرغ در مازندران را خوب ارزیابی کرد و معتقد است در بحث فروش و قیمت برخی اقلام نوساناتی رخ داده که برای رفع آن تلاش خواهد شد.

حسن خیریانپور ادامه داد: اکنون به اندازه کافی کالاهای اساسی از جمله مرغ، روغن، برنج و شکر در تمامی شهرها و روستاها استان وجود دارد و در انبارهای مازندران نیز به اندازه کافی کالاهای اساسی ذخیره‌سازی شده موجود است و نگرانی از این بابت وجود ندارد و توزیع کالاهای اساسی از جمله روغن در همه مناطق استان در حال انجام است.

وی افزود:با وجود اینکه به طور معمول در روزهای پنجشنبه و جمعه، کشتار در کشتارگاه های مرغ اتفاق نمی افتاد، اما با تدابیر اتخاذ شده، در روزهای پنجشنبه و جمعه هفته گذشته کشتار مرغ در استان انجام شده و مرغ گرم در نقاط شهری و روستایی مازندران توزیع شده و مشکلی در این خصوص در بازار دیده نمی‌شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مازندران تصریح کرد: در همه شهرستان‌های استان، بررسی ها به طور مستمر انجام می‌شود و اگر به هر دلیلی کوچکترین تنش قیمت و کمبود کالا وجود داشته باشد، بلافاصله برای رفع کمبودهای احتمالی اقدام می شود.

خیریانپور با بیان این که، سامانه تلفنی ۱۲۴ در خدمت مردم شریف استان مازندران است و مردم می‌توانند در صورت مشاهده تخلفات در بازار از جمله گرانفروشی و احتکار، موارد را از طریق تماس با شماره تلفن ۱۲۴ گزارش دهند، گفت: این سامانه به صورت شبانه‌روزی آماده دریافت گزارش‌های مردمی است و علاوه بر آن بازرسان سازمان های صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی و همچنین تعزیرات حکومتی استان، در قالب گروه‌های بازرسی مشخص به صورت گسترده در سطح همه شهرستان‌های مازندران در حال نظارت بر بازار هستند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مازندران تصریح کرد: اگر تخلف و احتکاری در بازار صورت گیرد، با توجه به قانون جدید تعزیرات حکومتی که شدت برخورد قانونی با تخلفات را بسیار افزایش داده است و به عنوان نمونه برای عدم درج قیمت تا سقف ۱۰ میلیون تومان می‌تواند جریمه در نظر بگیرد، قطعا با کسانی که بخواهند احتکار کالا یا گرانفروشی انجام دهند و با کالاهای اساسی سوداگری داشته باشند و مردم را دچار مشکل کنند، با آنها به عنوان اخلالگر در نظام اقتصادی طبق قانون برخورد قضایی خواهد شد.

به گزارش ایرنا، در طرح  مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها، نرخ حداکثری فروش انواع لبنیات، روغن، مرغ و تخم‌مرغ برای مصرف کننده در سراسر کشور اعلام شد. بر اساس این اطلاعیه، نرخ حداکثری فروش ۹ قلم کالای  اساسی شامل قیمت مصرف‌کننده هر کیلوگرم شیر خام ۳.۲ درصد چربی درب دامداری ۱۲۰ هزار ریال، قیمت مصرف‌کننده شیر نایلونی ۹۰۰‌ گرمی کم چرب ۱۵۰ هزار ریال و قیمت مصرف‌کننده شیر پاستوریزه بطری یک لیتری کم چرب ۱۸۰ هزار ریال اعلام شد.

همچنین قیمت مصرف‌ کننده ماست دبه‌ای ۲.۵ کیلویی کم چرب ۴۹۸ هزار ریال، قیمت مصرف‌ کننده پنیر UF نسبتا چرب ۴۰۰ گرمی ۳۷۰ هزار ریال، قیمت مصرف کننده روغن مایع آفتاب گردان ۸۱۰ گرمی پخت و پز ۶۳۰ هزار ریال و قیمت مصرف کننده روغن مایع ۸۱۰ گرمی سرخ کردنی ۶۲۰ هزار ریال است.

بر پایه این گزارش، قیمت مصرف کننده هر کیلوگرم مرغ گرم ۵۹۸ هزار ریال و قیمت مصرف کننده هر کیلوگرم تخم‌مرغ ۳۹۸ هزار ریال خواهد بود.

به استناد این مصوبه از روز پنجشنبه، ۲۲ اردیبهشت‌ماه هرگونه اعلام قیمت بالاتر از قیمت های مصوب در همه شبکه های توزیع اعم از زنجیره ای، صنفی و مجازی، تخلف گران‌فروشی محسوب شده و گشت‌های مشترک نظارت و بازرسی اتاق‌ها و اتحادیه های صنفی و سازمان تعزیرات با خاطیان احتمالی برخورد قانونی خواهند داشت.

طبق آمار استان مازندران با داشتن حدود ۲ هزار و ۲۰۰ واحد مرغداری سالانه افزون بر ۲۱۰هزار تن گوشت مرغ تولید می کند و سرانه مصرف این فراورده پروتئینی در این خطه شمال کشور نیز حدود ۲۳ کیلوگرم برای هر نفر است.

طبق آمارهای وزارت جهاد کشاورزی سالیانه بین ۲.۵ تا ۲.۷ میلیون تن گوشت مرغ در کشور تولید و به بازار عرضه می‌شود./ایرنا

🆔@khazartitrekhabar
🌐Khazartitrekhabar.ir

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :