آخرین عناوین

سه شنبه 22 شهريور 1401-9:5 کد خبر:109932

عبارت گزارش می دهد:

دزدهایی که به هیچ‌چیز رحم نمی‌کنند/ چرا سرقت‌‌اولی‌ها افزایش داشته‌اند؟

آمارهای غیررسمی اما تایید شده حاکی از افزایش سرقت تجهیزات شرکت‌های خدماتی نظیر برق، آب و مخابرات است،از درب‌های فلزی فاضلاب تا سیم‌های مسی از دست سارقان آرامش ندارند.


خزرتیترخبر: (مارال نژادآذر) - وضعیت سرقت و ناامنی حاصل از آن در ساری؛ مرکز استان مازندران به مرز بحران رسیده است، یک منبع رسمی از افزایش آمار سرقت و پرونده‌های تشکیل شده به این علت در کلانتری‌های ساری خبر می‌دهد.

این منبع مطلع؛ که نخواست نامش فاش شود گفت: پلیس نهایت تلاش خود را به‌ کار گرفته، گشت‌های شبانه را افزایش داده است و طرح‌های ضربتی فراوانی را ترتیب داده، اما مسئله این است که بسیاری از این سارقان احکام بلند مدت نمی‌گیرند و به همین دلیل تقریبا اندکی بعد از آزادی دوباره به سراغ سرقت می‌روند، ضمن اینکه در مدت حبس، از طریق دیگر سارقان اطلاعات و شیوه‌های جدیدتر سرقت را نیز می‌آموزند.

نتیجه یک تحقیق میدانی یک ماهه

تحقیات یک ماهه‌ی گروه رسانه‌ای ما از سه محله‌ی سلمان فارسی، کوی طبرستان و امیرمازندرانی در ساری، نشان می‌‌دهد که آمار سرقت در 2سال گذشته در این مناطق رشد چشمگیری داشته است و سارقان تقریبا به هیچ چیزی رحم نمی‌کنند، البته این سه محله به عنوان نمونه ‌ی آماری انتخاب شده و به‌ معنای عدم سرقت در دیگر مناطق شهر یا خطرناک بودن این مناطق نیست.

خبرنگار ما از 20 خانواده در این سه محله خواست؛ از ابتدای مرداد ماه تا پایان مرداد، سرقت‌هایی را که از آن مطلع می‌شوند با حداکثر جزییات در اختیار ما قرار دهند، در نهایت آمارهای رسیده به عبارت و تجمیع آنها از حقیقتی تلخ پرده برداشت، در این یک ماه بیش از 70 سرقت در این مناطق توسط مردم گزارش شد که بخش عمده آنها شامل سرقت‌های کوچکی است که مردم حوصله و انگیزه‌ ی پیگیریشان را از طریق پلیس و مراجع قضایی ندارند، ازجمله این سرقت‌ها می‌توان به سرقت سطل‌های زباله ‌ی فلزی، کفش از راهروی آپارتمان‌ها و سرقت‌های فوری از خودروهای پارک شده در پارکینگ اشاره کرد که سارقان نهایت استفاده را در دو مورد اخیر از بی‌احتیاطی ساکنان مبنی بر باز گذاشتن درب اصلی ساختمان، می‌برند و در اندک‌ زمانی اقدام به سرقت لوازم کامپیوتری خودرو می‌کنند یا کفش‌های باارزش و لوازم تزیینی لابی را اعم از گلدان، قاب عکس و غیره می‌دزدند.

در یک مورد سارقان به ساختمانی در خیابان سلمان ‌فارسی دستبرد زده‌اند و هنگامی که شی باارزشی نیافته‌اند، سگ صاحبخانه را که برای آن خانواده بسیار حایز اهمیت بود می‌دزدند.

از شیر مرغ تا جان آدمیزاد؛ همه چیز را می دزدند

عمر مفید سطل‌های زباله در محلات ساری به کمتر از یک هفته رسیده و هرچه ساکنان کوچه‌ها و مدیران ساختمان‌ها سطل زباله‌ ی جدید می‌خرند و حتی آن را به زمین پیچ می‌کنند، بازهم سارقان با استفاده از دیلم و دستگاه بُرش کوچک اقدام به سرقت این وسایل می‌کنند.

همچنین آمارهای غیررسمی اما تایید شده حاکی از افزایش سرقت تجهیزات شرکت‌های خدماتی نظیر برق، آب و مخابرات است،از درب‌های فلزی فاضلاب تا سیم‌های مسی از دست سارقان آرامش ندارند.

اینکه راه ‌حل اصلی و نهایی مبارزه با این وضعیت چیست را باید در کارکردهای اقتصادی کشور جستجو کرد، افزایش شکاف طبقاتی، رشد فقر و افزایش مهارجت به استان به ویژه در یک دهه اخیر موجب شده که تمایل بخش خاموش اخلاقی در جامعه به ارتکاب جرایم افزایش یابد.

افزایش سرقت اولی ها

آمارهای تازه نشان دهنده افزایش چشمگیر و بی‌سابقه «سرقت‌‌اولی‌ها» در کشور است که زنگ خطر بزرگی برای نهاد اجتماعی ایران به‌ شمار می‌آید.

«نوید تسلیمی»؛ روان‌شناس در پاسخ به این سوال عبارت که "سارقانی که برای نخستین بار دست به این کار می‌زنند چگونه بر ترس خود غلبه کرده و با عذاب وجدان کنار می آیند گفت: آستانه‌ی تحمل افراد متفاوت است، بخش کوچکی از جامعه، شاید 10تا15 درصد افراد کاملا بی‌اخلاق یا به ‌شدت اخلاق مدار هستند، در این میانه اکثر مردم قرار دارند که ممکن است در موقعیت‌های مختلف دست به رفتارهای غیراخلاقی بزنند، درحالی که همان فرد اگر مشکل اقتصادی نداشته باشد، هرگز به سراغ این کار نمی‌رود و حتی در تصور خودش نیز توان انجام این کار را ندارد.

وی افزود: بی‌شک عذاب وجوان این افراد به مراتب بیشتر از سارقان حرفه ای است اما گاهی فقر چنان شدید می شود که قدرت ریسک غیراخلاقی را افزایش می دهد، به همین خاطر باید همزمان که بر برخوردهای قهری و قضایی تمرکز می‌شود به روان‌ِجمعی جامعه و ارتباط اقتصاد و علوم روانشناختی نیز توجه بیشتری شود.

راه حل ها چیست

افزایش مراکز مشاوره، اختصاص مشاوره های ویژه به سرقت اولی ها و همچنین شناسیی مناطق جرم‌خیز می تواند به کاهش جرایمی از این دست کمک کند، مردم نیز باید توجه بیشتری به امنیت محل زندگی خود نشان دهند، به عنوان مثال درب ساختمان را حتی برای مئت کوتاهی باز نگذارند، هرگز درب را به بهانه‌ای بازدید از کنتور ـ بدون اطمینان از کنتورخوان ـ برای کسی باز نکنند، تجربه نشان داده نصب دوربین مداربسته بسیاری از سارقان را از دزدی منصرف می‌کند، بنابراین بهتر است لوازم ایمنی نظیر حفاظ، دوربین مداربسته و آژیر خطر مورد استفاده قرار گیرد.

عبارت به زودی در گزارشی تحلیلی به سراغ مسئولان ذی‌ربط خواهد رفت تا ببیند دولت و نهادهای انتظامی و قضایی چه راه‌حلی برای مقابله با رشد سرقت در مازندران درنظر گرفته‌‌اند و این راه‌حل‌ها تا چه اندازه اطمینان بخش است.

🆔@khazartitrekhabar
🌐Khazartitrekhabar.ir

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :