آخرین عناوین

چهارشنبه 29 تير 1401-11:33 کد خبر:107140

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی مازندران اعلام کرد:

یک سال زندان برای آتش زدن کاه و کلش مزارع

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران گفت: سوزاندن بقایای گیاهی علاوه بر جریمه نقدی یک سال حبس به دنبال دارد.


به گزارش خزرتیترخبر، مجید ذکریایی فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران- ساری، به افزایش دما، عدم نزولات جوی، خشک بودن سطح عرصه‌های جنگلی و وزش باد گرم در استان گفت: کشاورزان حاشیه جنگل‌ها و روستانشینان از آتش زدن کاه و کلش زمین‌های زیر کشت گندم و جو پرهیز کنند.

وی افزود: به دلیل وزش باد گرم در عرصه ها، احتمال سرایت آتش به سطح عرصه‌های جنگلی متصور است که موجب وارد شدن خسارات زیادی به جنگل می‌شود.

ذکریایی گفت: آتش زدن بقایای گیاهی مطابق ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی و قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل‌ها جرم محسوب می‌شود و مرتکبین به جزای نقدی و حبس تا یک سال محکوم خواهند شد.

وی به شهروندان و مسافران تابستانی توصیه کرد از بر افروختن آتش در جنگل خودداری کرده و در صورت مشاهده هرگونه حریق در جنگل، با سامانه رایگان ۱۵۰۴ امداد جنگل و مرتع یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران - ساری، تماس حاصل بگیرند.

برخی از کشاورزان پس از برداشت محصول گندم، برنج و جو، ساقه‌های باقیمانده گیاهان را آتش می‌زنند تا زمین را با هزینه‌ای ناچیز و زمانی کوتاه برای کشت بعدی آماده کنند

کارشناسان علاوه بر خطر آتش سوزی در عرصه‌های طبیعی، نابودی موجودات مفید خاک، فرسایش خاک در بلند مدت، کاهش رطوبت خاک، آلودگی محیط زیست، بروز بیماری‌های تنفسی و سفت شدن لایه‌های خاک را از مهمترین عوارض جبران ناپذیر سوزاندن کاه و کلش در مزارع اعلام می‌کنند./باشگاه خبرنگاران

🆔@khazartitrekhabar
🌐Khazartitrekhabar.ir

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :